Kategorier
Fodring hestezonen.dk

Hesteejere, grovfoder og spild

[ratings]

Hesteejere, grovfoder og spild…

Jeg oplever ofte en holdning blandt hestefolk, der kan grænse til FEIs dopingreglement om en nul-tolerance politik. Hesteejeren køber et grovfoder hos en leverandør, og forventer selvfølgelig at få et produkt der lever op til forventningen, om at være prima kvalitet. Det er for så vidt helt fair – det gør jeg også selv! Jeg kunne bare godt tænke mig, at hestefolk og grovfoderproducenter ville være bedre til at arbejde sammen, så hestejeren kan få det optimale grovfoder, fordi producenten ved hvad det skal indeholde. Det er svært at være på en mission, om at gøre kunden tilfreds, hvis man ikke ved hvad kunden vil have.

Spildprocent bør medregnes

Det er sådan, at man som landmand (Jeg har tidligere arbejdet i både kvæg-og svinebesætninger) regner med en spildprocent, når man laver eller køber foder. Når vi snakker grovfoder som hø eller wrap, kan spild skyldes, at vi er nødt til at smide noget væk, hvis der fx er sket en fejlgæring, fund af fremmedlegeme, uønsket udseende eller lugt, eller fx støv eller svampesporer. Lad os antage, at hesteejeren har købt noget tør wrap ved en leverandør der garanterer prima kvalitet. Hesteejeren åbner ballen, som dufter fint og har en ønsket farve og struktur… Lige bortset fra, at der i siden er en lillebitte hvid plet. Det lugter ikke og breder sig ikke ind i ballen, altså er det noget overfladisk. Hesteejeren bliver en blanding af panikslagen (er det pølseforgiftningsbakterier/botulisme, der er potentielt dødeligt for heste) og vred, grænsende til hysterisk (er det mug, svampesporer eller…?), og kasserer hele ballen og åbner en ny… Samme scenarie gentager sig! Som hesteejere er det i forvejen en udfordring at finde egnet grovfoder, og når man så finder noget, man tror der dur, men som så alligevel ikke er 100% tiptop, så er skuffelsen stor, og man shopper måske videre efter en ny leverandør!

Godt grovfoder dufter dejligt og støver ikke. Foto. hestezonen.dk
Godt grovfoder dufter dejligt og støver ikke.
Foto. hestezonen.dk

Realiteten er bare, at der findes ikke 100% i orden grovfoder! Det er en nærmest umulig opgave, som producent, at styre vejr og de naturlige lagringsprocesser 100%. Det giver lidt sig selv, at producenten ikke kan skårlægge/høste/presse alle hans marker på én gang. Allerede dér er der en variation i produktionen.

 

10% spild af grovfoder

En løsning for hesteejeren kan være, at acceptere, at der er en spildprocent, når man køber grovfoder. Jeg regner selv med 10% spild, og kasserer i vinter- og forårsmånederne konsekvent endeskiverne på mine (minibig) høballer, grundet støv. Evt. kan man lave en aftale om gratis ombytningsret hos leverandøren. Hvis der skulle være noget galt, så husk at tage et billede, som viser, hvad problemet er – og hvis det er noget der sker flere gange, hvor man er i tvivl om hvad problemet er, så foreslå evt producenten at få taget en hygiejnisk analyse. Han vil nok også gerne vide, hvad han laver, og hvad han kan forbedre :) Endeligt, så skal man naturligvis være meget kritisk, men ikke for kritisk med sit grovfoder! I det tidligere nævnte eksempel med wrappen, der var tør, velduftende og en pæn vare, bortset fra en overfladisk lille hvid plet, ville jeg personligt vælge at kassere området omkring pletten, og bruge resten af ballen. Ligesom jeg kasserer endeskiverne på mit hø, da de resterende skiver inde i ballen er af virkelig god kvalitet, dufter fantastisk – og har en noget nær optimal næringsværdi til mine heste ( der er selvfølgelig analyse på – lidt nørdet er jeg vel :) ). Brug din sunde fornuft og stil rimelige krav til din grovfoderleverandør, det er i reglen nemmere end konstant at shoppe ny leverandør…

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *